На въпрос на Теодора Григорова отговаря Д-р Ирена Хасара, стоматолог ортодонт, работи в Медицински център

Cтоматитът представлява възпалително дистрофично заболяване на устната лигавица. Когато то засяга само отделни участъци, се нарича съответно гингивит (възпаление на венците), глосит (възпаление на езика). При едновременно засягане на лигавицата и кожата говорим за дерматостоматит.

Заболелият усеща парене в устата и болки при хранене. Слизестата ципа е зачервена цялата или тук-там. Околните лимфни възли често са подути, болезнени. Може да има и лош дъх от устата.

В профилактиката на стоматита от значение са устната хигиена, премахването на хронично действащи локални дразнители (остри ръбове от зъби и зъбни корени, лоши протезни конструкции, полиметализъм), развалените зъби да се поправят своевременно.

Лечението на различните форми на стоматита (язвено-некротичен гингивостоматит, афтозен стоматит, кандидозен гингивостоматит и алергичните заболявания на устната лигавица) е локално и общо.

При лечението най-главно внимание трябва да се обърне за отстраняване на причината, която предизвиква заболяването. То се провежда от стоматолози специалисти и цели преди всичко отстраняване на локалните причини, укрепване на имунната система, медикаментозно въздействие.

В леки случаи достатъчно е на всеки 12 часа да се прави гаргара на устата с хладък чай от лайка, отвара от жълт кантарион, равнец или с борова вода.

В по-тежки случаи лечението трябва да бъде и общо. Приема се кашева, недразнеща храна. При тежки случаи се стига до венозно хранене и коригиране на водно-солевото равновесие. При леките повърхностни форми е достатъчно изплакване на устата с антисептични разтвори, като бледорозов разтвор на калиев перманганат, отвара от лайка, натриев бикарбонат, и други. Туширане на язвените лезии с 5-10% разтвор на сребърен нитрат, метиленовосиньо, маслен разтвор на витамин А; при наличие на патогенна флора-лечение с антибиотици, сулфонамиди, цитостатици, имуностимуланти, витамини.