Д-р Ирена Хасара, стоматолог ортодонт, работи в Дентален център 6. Тя отговаря на въпроса на С. Колев

Кървенето от венците е симптом на различни леки до тежки заболявания, смущения и състояния. То може да е резултат от витаминен дефицит, инфекция, възпаление, травма, злокачествени заболявания и други патологични процеси.

Кървене от венците е възможно да се появи на всякаква възраст.

То често се появява заедно с други симптоми, които варират в зависимост от основното заболяване или състояние – някои от тях са болки в устата, лош дъх, зъбни фрактури и кървене от други области като носа (епистаксис).

При кървене от венците има няколко стъпки, които е необходимо да се следват:

Първо – обърнете се към вашият лекуващ зъболекар. Той ще направи необходимите изследвания, ще ви разпита и ще ви постави точната диагноза и план на лечение.

Обикновено след поставянето на диагнозата се пристъпва към цялостно почистване на зъбния камък, отлагания и плака. След това се продължава с подменяне на неподходящите възстановявания (пломби), мостове и коронки. Всяко едно неподходящо възстановяване – отстоящи или по-дълги ръбове на обтурациите или коронките, може да предизвика хронично дразнене и кървене.

След като се извърши цялостно оздравяване на устната кухина и съзъбието, включително и с отстраняването на останали корени, които могат също да бъдат източници на възпаление и кървененай-често състоянието се стабилизира – кървенето и лошият дъх изчезват.

Втората важна стъпка е изцяло в ръцете на пациента – той трябва да се обучи на правилна орална хигиена – ползване на подходяща четка, паста и техника на измиване на зъбите. Използването на конци за зъби и вода за уста също е препоръчително и е част от поддържането на устната хигиена.

При общи заболявания като диабет и кръвни болести или при прием на медикаменти, възпрепятстващи съсирването на кръвта, лечението е комплексно с друг специалист и в зависимост от общото състояние на пациента.